Avui compartim una recerca realitzada des de l'Ajuntament de Granollers, amb la finalitat d’analitzar els usos adolescents de l’entorn digital, sobretot pel que fa a la seva vessant relacional.
S'emmarca en l'activitat preventiva, educativa i d'atenció que es desenvolupa a l'Ajuntament de Granollers amb el projecte SobrePantalles, a partir de la tasca conjunta plantejada des dels serveis d'Educació i de Salut Pública.
La iniciativa SobrePantalles és un projecte social, educatiu i preventiu al voltant de l’entorn digital. Diferents mirades transversals per construir discurs al voltant de diferents eixos: com construir identitat a la xarxa? Què implica ser-hi i participar?; com treballar la qüestió relacional, tenint en compte que adults, adolescents i joves hi convivim?; hi ha pautes que ajuden a fer usos més segurs?; com detectar i intervenir enfront d’una possible dependència?; com presentar un discurs crític al voltant de la nostra privacitat, el control de les nostres dades i l’efecte sobre els nostres drets de la majoria d’empreses vinculades a les xarxes socials?
La recerca que us presentem vol esdevenir un element d'anàlisi i diagnòstic,per orientar les futures intervencions i facilitar una bona organització tècnica, a fi de desenvolupar les iniciatives pertinents que donin resposta a les diferents necessitats que presenta el tema.
Principals resultats de la recerca:
S'emmarca en l'activitat preventiva, educativa i d'atenció que es desenvolupa a l'Ajuntament de Granollers amb el projecte SobrePantalles, a partir de la tasca conjunta plantejada des dels serveis d'Educació i de Salut Pública.
La iniciativa SobrePantalles és un projecte social, educatiu i preventiu al voltant de l’entorn digital. Diferents mirades transversals per construir discurs al voltant de diferents eixos: com construir identitat a la xarxa? Què implica ser-hi i participar?; com treballar la qüestió relacional, tenint en compte que adults, adolescents i joves hi convivim?; hi ha pautes que ajuden a fer usos més segurs?; com detectar i intervenir enfront d’una possible dependència?; com presentar un discurs crític al voltant de la nostra privacitat, el control de les nostres dades i l’efecte sobre els nostres drets de la majoria d’empreses vinculades a les xarxes socials?
La recerca que us presentem vol esdevenir un element d'anàlisi i diagnòstic,per orientar les futures intervencions i facilitar una bona organització tècnica, a fi de desenvolupar les iniciatives pertinents que donin resposta a les diferents necessitats que presenta el tema.
Principals resultats de la recerca:
- Una pràctica estesa i generalitzada: molts dispositius, molt temps, molta connexió
- La qüestió de l’edat: més edat, més referents, més diversitat d’usos, …
- Dels espais: l’habitació com a espai de connexió
- La presència a la xarxa implica diferents perfils
- Uns usos essencialment relacionals, amb diferències per gènere
- Sobreutilitzem el terme addicció, ja que estan poc enganxats
- La utilització de l’ordinador a l’aula esdevé factor protector (davant de l’addicció)
- Els problemes de convivència: també a la xarxa
Adolescents, també a la xarxa.Bernabeu, J. Plaza, I. (2015) Adolescents, també a la xarxa. Reptes socioeducatiu davant la generació 1×1. Ajuntament de Granollers. Granollers.
Reptes de l'acció socioeducativa davant la generació 1x1
Els usos d'internet i dels smartphones per part d'adolescents escolaritzats a Granollers