Una finestra a la web 2.0 que pretén que l’educació social tingui un lloc al món...

dimecres, 4 de novembre de 2015

Sensibilització digital, l’assignatura pendent


http://www.menorsiprivacitat.cat/congres-menors-internet-i-tecnologies-creixer-i-conviure-en-un-mon-digital/

Fa anys que els nostres nens estan al capdavant en l’ús de les tecnologies. Neixen i creixen en un món digital ple d’oportunitats però, són conscients dels perills i riscos que comporten? O millor dit, som nosaltres –educadors, docents, pares o mares– conscients d’aquesta nova realitat? Quin rol hem d’adquirir per fomentar un ús responsable d’Internet i les xarxes socials entre els menors?

Encara són moltes les preguntes que suscita aquest tema. Per això, iniciatives com les de l’APDCAT (Autoritat Catalana de Protecció de Dades) amb “Menors, Internet i Noves Tecnologies: Créixer en un món digital” poden ajudar-nos a donar i consensuar respostes entorn l’ús segur d’Internet i de les xarxes socials entre infants i joves, però també entre professionals de l’educació i familiars.

I és que formar els nens d’avui perquè demà siguin adults conscients del valor de la seva informació personal és una prioritat. Almenys així es desprèn si ens fixem en dues qüestions: per una banda, l’augment en un 71% dels delictes informàtics durant l’any passat (més de 20.500 procediments registrats), segons informa la Fiscalia General de l’Estat; i, per l’altra, la polèmica sobre l’ús dels mòbils a les aules que va tenir fa uns mesos un document publicat pel Consell Escolar de Catalunya que defensa fer-ne un bon ús per aprofitar el seu màxim potencial als centres educatius.


Tot això, davant un escenari en el què el 30% dels menors de 10 anys ja té mòbil, percentatge que es va incrementant fins el 90% en els joves de 15 anys, segons indica l’enquesta anual de l’INE. Davant aquesta realitat, és necessari proposar pautes orientades a estimular l’autonomia dels joves, mantenir una relació de confiança dins la família i apel·lar a l’ús responsable i no mal intencionat de les tecnologies. Des del març de 2015, l’APDCAT ha llançat una iniciativa en què ja han participat un centenar de grups escolars i més de 3.000 alumnes de secundària a través de tallers de conscienciació i materials pedagògics que ha ofert l’Autoritat Catalana.

El pròxim 18 de novembre se celebrarà el congrés amb el mateix nom (“Menors, Internet i Noves Tecnologies: Créixer en un món digital”) a la sala d’actes de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (c. Mallorca, 283). La jornada comptarà amb quatre taules de debat on participaran des dels propis pares, mares i docents, fins a professionals de l’àmbit de la sociologia, advocacia o tecnologia per garantir una visió àmplia de la situació actual donant protagonisme als menors.

Serà a partir de la seva pròpia experiència que les ponències reflexionaran sobre les oportunitats i reptes que ofereixen Internet i les xarxes socials, així com fer-ne un ús responsable i què es pot fer en matèria de regulació i actuació pública per vetllar i prevenir conflictes a la xarxa com ciberassetjament o suplantació d’identitat.

Per a més informació, podeu consultar el programa de l’acte i ja podeu inscriure-us al formulari electrònic.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada